Black Friday má konkurenciu. Giving Tuesday propaguje nezištnú pomoc

Black Friday má konkurenciu. Giving Tuesday propaguje nezištnú pomoc

Jedna z najväčších celosvetových filantropických aktivít nepotrebovala ani 2 mesiace prípravy na to, aby sa do nej zapojili tisícky ľudí, inštitúcií, ale aj firiem. Myšlienka #GivingTuesday, ktorý konkuruje nákupným sviatkom ako Black Friday či Cyber Monday je až šokujúco prostá. Na Slovensku budeme „darovací utorok“ sláviť už po druhý raz. Odkiaľ pochádza a aké je jeho posolstvo? 

Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, počas ktorých sa zdvihne v celej spoločnosti ošiaľ z nakupovania akciových tovarov a spustí sa sezóna  vianočných nákupov. A práve vtedy, začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať myšlienku #GivingTuesday, teda „darovacieho utorka“. Jednoduchá, ale úspešná Ambasádorka kampane Táňa Pauhofová počas fotenia. Foto: This is locco Myšlienka, s ktorou prišiel riaditeľ Henry Timms, bola veľmi jednoduchá. Po dňoch nákupného šialenstva by malo prísť…

Zobraziť celý článok

Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, počas ktorých sa zdvihne v celej spoločnosti ošiaľ z nakupovania akciových tovarov a spustí sa sezóna  vianočných nákupov. A práve vtedy, začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať myšlienku #GivingTuesday, teda „darovacieho utorka.

Jednoduchá, ale úspešná

Ambasádorka kampane Táňa Pauhofová počas fotenia. Foto: This is locco

Myšlienka, s ktorou prišiel riaditeľ Henry Timms, bola veľmi jednoduchá. Po dňoch nákupného šialenstva by malo prísť niečo iné, opak. Niečo, na šírenie dobra a  propagovanie nezištného dávania a obdarovávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Prosté posolstvo sa rozšírilo rýchlosťou blesku. Prvý ročník stihla organizácia pripraviť za necelé dva mesiace. Podarilo sa zapojiť 2 500 firiem, medzi inými napríklad PayPal či Snapchat a myšlienku podporili aj Bill Gates, či vtedajší prezident Barack Obama. Dnes sa do oslavy darovania #GivingTuesday zapája vyše 120 krajín, viac než 50 000 organizácií a milióny ľudí.

O obyčajných ľuďoch a neobyčajných veciach

V súčasnosti je #GivingTuesday platforma na podporu darovania času, zdrojov a talentov pre vyriešenie miestnych problémov. „GivingTuesday je o obyčajných ľuďoch, ktorí spolu dokážu neobyčajné veci,“ hovorí Jana Desiatniková, projektová manažérka z Nadácie Pontis. „Každý sa môže zapojiť a pomôcť, nezáleží na tom, ako. Aj preto heslo tohto dňa znie: Môžem, pomôžem,“ dodáva.

Po dňoch nákupného šialenstva by malo prísť niečo iné, opak. Niečo, na šírenie dobra a  propagovanie nezištného dávania.

Hnutie jedinečným spôsobom spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale aj rodiny a jednotlivcov. Všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. „Pomáhať sa dá naozaj rôzne. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovej organizácii alebo pomoc priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, materiálne veci, vlastný čas pri ,dobrovoľníčení‘, ale aj odborné poradenstvo. Všetci môžeme byť súčasťou šírenia myšlienky #GivingTuesday, napríklad aj cez náš Facebook či Instagram. Ráta sa každá pomoc, veľká aj malá,“ dodáva J. Desiatniková.

Myšlienku podporili aj známe osobnosti

Myšlienku #GivingTuesday podporilo aj 5 slovenských osobností, ktorí sú ambasádormi tohto ročníka – herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“ Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. Počas dňa budú hovoriť o tom, čo si nekúpili, aby namiesto toho kúpili dar niekomu inému.

„Myslím si, že je perfektné, keď môžeme niečo darovať nielen sebe, ale aj niekomu inému. A nemusia to byť len peniaze, môže to byť aj čas, lebo to je, podľa mňa, jedna z najvzácnejších komodít,“ hovorí Táňa Pauhofová a dodáva: „Momentálne žijeme v dobe, kedy je všetkého veľa a návrat k minimalizmu je pre nás veľmi prospešný. Ak máme to šťastie, že žijeme tak, že máme niečoho dostatok, aj nám občas veľmi pomôže, keď si uberieme a dáme niekde inde, aby sme to vyvážili.“

Expl0ited dopĺňa: „Páči sa mi myšlienka, že máme deň, aj keby to mohlo byť častejšie, kedy namiesto toho, aby sme obdarili seba, alebo dopriali nejaký čas sebe, spravíme radosť druhým. A je to hrozne pekné, keď zrazu celý svet bude dávať namiesto toho, aby očakával, že bude dostávať.“

Za najkrajší darček, ktorý sa mu podarilo darovať, považuje dovolenku, ktorú kúpil pre svoju rodinu. „Celá rodina nebola nikdy pri mori, tak sme prvý raz išli všetci spolu a všetci boli nadšení. To bol asi najkrajší dar, ktorý som daroval, lebo sme si ho užili spolu, ako rodina.“

Zapojili sa aj firmy

Slovensko sa stalo súčasťou celosvetového hnutia minulý rok, prostredníctvom Nadácie Pontis, ktorá je u nás oficiálnym ambasádorom. Už v prvom roku sa podarilo prepojiť svet biznisu s tým občianskym. Zamestnanci firmy Eset dostali možnosť podporiť niektorý z vybraných neziskových projektov cez portál DobraKrajina.sk. Nadácia Eset následne každý dar zdvojnásobila. Vyzbieralo sa spolu 4 989 eur. Firma Disig potešila svojich zákazníkov i zamestnancov ručne vyrobenými drobnosťami z Dobrého obchodu. Podporili tým slovenské neziskové organizácie, ktoré na Sashe.sk ponúkajú výrobky svojich zdravotne či mentálne znevýhodnených klientov.

Momentálne žijeme v dobe, kedy je všetkého veľa a návrat k minimalizmu je pre nás veľmi prospešný.

Dobrovoľníci z KFC navštívili rodinné centrum Dlháčik na Dlhých Dieloch v Bratislave, kde dezinfikovali priestory a hračky. Okrem pomoci venovali mamičkám a deťom vecné dary a pripravili pre nich občerstvenie. Firma Accace zase zorganizovala školenie pre neziskové organizácie na tému Mzdy a personalistika v praxi. „Naučilo nás to, že je ešte stále veľa ľudí, ktorí sú odkázaní na pomoc druhých. Bolo to milé pozastavenie v predvianočnom strese a okrem toho sme mohli kolegov zažiť a spoznať aj z inej strany ako len v práci,“ uviedla Denisa Turzová, Marketing Team Leader z Accace.

Pomáhala aj široká verejnosť

Okrem firiem sa do #GivingTuesday zapojilo aj tisíce ľudí z radov bežnej verejnosti. Napríklad, v nízkoprahovom centre Kaspian v Petržalke, získali vďaka darcom finančnú podporu na zariadenie novej poradenskej miestnosti. Mladí zo sídliska Kopčany v Bratislave naštartovali vďaka asistentom z centra Ulita vlastný sociálny projekt. Vytvorili značku oblečenia a počas #GivingTuesday získali od darcov dostatok financií na výrobu prvej série oblečenia. „To najhodnotnejšie, čo sme získali, bola motivácia zo strany našich darcov. Tým, že nás podporili a dali nám pozitívnu spätnú väzbu, nás veľmi ,nakopli,“ vysvetľuje Veronika Morháčová z Ulity.

Tento rok sa #GivingTuesday uskutoční 27. novembra 2018. Ak sa chcete zapojiť aj vy, sledujte stránku www.givingtuesday.sk, kde sa dozviete viac informácií.

Nenechajte si ujsť aj