O požičovni vianočných stromčekov, darovaní idey či eko darčeka

O požičovni vianočných stromčekov, darovaní idey či eko darčeka

Namiesto kupovania stromčeka si jeden požičať, zabaliť darček ekologicky či prispieť jeho kúpou na podporu dobročinných projektov. To sú tipy na udržateľnejšie Vianoce spoza plota. Nechajte sa inšpirovať.

Živý stromček, ktorý živým ostane Poznáte to, častá predvianočná dilema znie – živý či umelý? Možnosťou je aj mať na sviatky ozajstný stromček, ktorý živým ostatne. Vďaka požičovni vianočných stromčekov. O projekte s názvom Živý.sk sme sa porozprávali s Evou Kollárovou. Bruno, Ida, Blažej či Olaf. Majú svoje mená, veľkosť, odrodu, možnosť objednania, rezervovania. Stromčeky. Rastú v kvetináčoch, a po aklimatizovaní môžu sviatky stráviť aj u vás. Stačí kliknúť, objednať a rozhodnúť sa pre stromček, ktorý aj po Vianociach bude ďalej rásť. Foto: Živý.sk…

Zobraziť celý článok

Živý stromček, ktorý živým ostane

Poznáte to, častá predvianočná dilema znie – živý či umelý? Možnosťou je aj mať na sviatky ozajstný stromček, ktorý živým ostatne. Vďaka požičovni vianočných stromčekov. O projekte s názvom Živý.sk sme sa porozprávali s Evou Kollárovou.

Bruno, Ida, Blažej či Olaf. Majú svoje mená, veľkosť, odrodu, možnosť objednania, rezervovania. Stromčeky. Rastú v kvetináčoch, a po aklimatizovaní môžu sviatky stráviť aj u vás. Stačí kliknúť, objednať a rozhodnúť sa pre stromček, ktorý aj po Vianociach bude ďalej rásť.

Foto: Živý.sk

20 stromčekov

„Vlani na jeseň som, podobne ako po minulé roky, vyhľadávala možnosti prenájmu živého vianočného stromčeka v Bratislave,“ približuje Eva Kollárová zakladateľka Živý.sk a dodáva: „Nikto takúto službu neponúkal.“

Zvážila preto možnosti a podmienky i to, či je možné sa o stromčeky starať tak, aby neutrpeli ujmu. Nasledoval nákup stromčekov, spustenie webu. „Spočiatku bolo na stránke 20 stromčekov. Minulý rok, v čase adventu, som ju zverejnila na svojom facebookovom profile a myslela som si, že 20 stromčekov bude až veľa. Bolo to presne opačne. Ľudia boli nadšení, zdieľali nápad, diskutovali o ňom, pretože aj oni takúto službu roky vyhľadávali,“ opisuje Eva.

200 stromčekov

Živý stromček si prenajímali najmä ľudia, ktorým záleží na životnom prostredí, iní zas pre pohodlie – spolu so stromčekom je totiž spojený aj dovoz a odvoz, prípadne i možnosť ozdobenia. Pre veľký záujem Eva ponuku rozšírila. Namiesto 20 stromčekov ponúka 200, s rozširovaním počíta aj do budúcnosti. „Po prvom roku sa ukázalo, že naozaj netreba kvôli Vianociam píliť stromy.“

Nie každý stromček v kvetináči má kompletnú koreňovú sústavu. Mnohí obchodníci predávajú stromčeky v kvetináči s odseknutým koreňom, čím vlastne zavádzajú spotrebiteľa.

Najväčší záujem je o normandské jedličky, ale aj o smreky či takzvané strieborné jedličky. Vyberajú si stromčeky rôznej veľkosti podľa možností v byte či dome. „Stromček si možno rezervovať aj na rok dopredu. Na jar stromčeky vyženú nové vetvičky, narastú asi o päť až desať centimetrov, preto od konca leta robíme nové fotografie na stránku,“ hovorí Eva. Ihneď po aktualizovaní stránky si možno stromčeky rezervovať.

Stromčeky bez koreňov

Kúpite v obchodnej sieti, polievate, staráte sa, po Vianociach zasadíte, čakáte, no zoschne, uhynie. Možno ste to skúsili aj vy. Projekt Živý.sk vysvetľuje, prečo stromčeky v črepníku z obchodných reťazcov zoschnú a v čom je rozdiel.

„Zásadný rozdiel je v kvalite koreňa a v príprave stromčeka na teplotnú zmenu,“ vraví Eva. „Nie každý stromček v kvetináči má kompletnú koreňovú sústavu. Mnohí obchodníci predávajú stromčeky s odseknutým koreňom, čím vlastne zavádzajú spotrebiteľa. Takýto stromček je prakticky uhynutý, len vydrží o niečo dlhšie ako rezaný. Je potrebné kupovať stromčeky od pestovateľov, ktorí pestujú stromčeky priamo v kvetináči, alebo od takých, ktorí predávajú stromčeky určené na sadenie.“

Foto: Živý.sk

Dôležitá je tiež príprava stromčeka na teplotné zmeny, aby nedošlo k teplotnému šoku. Stromček sa nemôže nárazovo zobrať z chladného prostredia a umiestniť do vykúreného bytového priestoru a naopak. Kým pôjde do bytu, musí si  najskôr privykať na prechodnú teplotu.

„Podobná aklimatizácia stromčekov prebieha aj po Vianociach. Ak stromček vyženie nové vetvičky, treba počkať na umiestnenie vonku až do jari, kým nepominú mrazy, leto tie by nové vetvičky zničili,“ dodáva zakladateľka Živý.sk.

Stromčeky aj na obnovu lesa

Prenajaté stromčeky treba polievať aspoň dvakrát do týždňa, nemali by stáť pri krbe či radiátore. „Väčšina stromčekov sa môže prenajímať opäť o rok, avšak treba sa o ne starať – polievať, hnojiť, ošetrovať, kosiť trávu okolo nich, čo si vyžaduje čas a financie,“ hovorí Eva.

Dodáva, že ak sú stromčeky už príliš veľké alebo nemajú kónický tvar, sadia sa do záhrad. Plánom Živý.sk je ponúknuť takéto stromčeky aj na vysádzanie do mestských priestorov na obnovu mestskej zelene a niektoré druhy stromov aj na obnovu lesa.

Kúpiť darček a pomôcť zároveň

Jednému človeku bez domova pomohli k novým zubom, za iného uhradili dlh za internet, aby mohol pracovať, stovky zubných kefiek poslali deťom do východnej Afriky. Príbeh značky, ktorá vznikla ako kľúč. Kľúč aktivovať v ľuďoch to dobré. 10 percent z predaja svojich produktov venuje na dobročinnosť. Rozprávali sme sa s Romanom Kovácsom o príbehu značky Ecoheart.

Roman prešiel od nápadov ako zo starých ohorkov vyrábať vankúše či zatepľovať až k úspešnej značke recyklovateľných kefiek z bambusového dreva Ecoheart, ktorá reprezentovala Slovensko na celosvetovom finále Chivas Venture.

Foto: www.samsidigital.sk

Vnímať svet okolo seba

Roman študoval environmentalistiku, chcel pomáhať ľuďom, okoliu, meniť svet. „Chcel som ukázať, že aj keď to je zlé, tak je to dobré. Tak vznikla myšlienka Ecoheart. Pôvodne išlo o neziskovú organizáciu, ktorá mala pomáhať s malými projektami zo sociálnej, environmentálnej, kultúrnej a športovej sféry. Mojím cieľom bolo ukázať okoliu, sa to dá a že naša krajina je nádherná a ľudia sú úžasní.“

Nech ľudia namiesto plytvania energiou na sťažovanie sa, tvoria. Naozaj dôležité je to, aby vnímali svet okolo seba, rešpektovali ho a snažili sa ho zmeniť na lepšie miesto pre život a pre všetkých.

Mladý podnikateľ hovorí, že Ecoheart nebude nútiť nikoho stať sa vegánom či zanieteným ekológom.  Jediné, čo chce je, aby ľudia vnímali svet okolo seba a snažili sa ho nejakým spôsobom zmeniť k lepšiemu. Taký by podľa Romana mohol byť aj vianočný darček alebo darček ľudí svojmu okoliu.

„Nech namiesto plytvania energiou na sťažovanie sa, tvoria. Naozaj dôležité je to, aby ľudia vnímali svet okolo seba, rešpektovali ho a snažili sa ho zmeniť na lepšie miesto pre život a pre všetkých,“ hovorí.

Foto: www.samsidigital.sk

Prvá kefka aj lokálne dreviny

Z prvotného nápadu sa rodil plán, odhodlanie a nakoniec vznikol prvý produkt a zisková spoločnosť Ecoheart.

„Maličký, no mohol by zmeniť veľa,“ opisuje Roman začiatky práce s produktom a vznik nápadu. „Stretol som sa s ním počas preklikávania na internete. V tej chvíli som vedel, že je to ono. Zubná kefka, ktorá pomáha. Kúpou dvoch produktov by išiel tretí deťom v domove. Zrazu som videl produkt, ktorý čistí zdravie, okolie a nakoniec aj dušu.“

Spoločnosť Ecoheart z predaja svojich produktov venuje 10 percent na dobročinné účely. Podporili už rôzne športové akcie i ľudí bez domova.

Roman Kovács. Foto: www.samsidigital.sk

„Keď sa nám ozve dobrý projekt, prípadne nájdeme niečo my, ideme do spolupráce. Podporili sme niekoľko projektov. Najznámejší z nich je Free Food, ktorý sa uchytil a momentálne bojuje za to, aby sa obmedzilo plytvanie jedlom,“  približuje Roman. „Pomáhali  sme rôzne, napríklad ľuďom bez domova. Jeden od nás dostal nové zuby, druhému sme zaplatili dlh za internet, nech môže pracovať.  Darovali sme niekoľko stoviek kefiek deťom do Rwandy a Ugandy. Podporili sme športové akcie,“ vymenúva Roman.

V roku 2013 reprezentovala spoločnosť Ecoheart Slovensko na celosvetovej súťaží finále Chivas Venture, teraz Roman hovorí o ďalších plánoch. Víziou značky je ponúkať profesionálne zubné pomôcky na báze stopercentných prírodných materiálov, pracujú aj na založení prvej kefkárne v Európe i prenesení výroby z Číny na Slovensko či na zmene bambusového materiálu za lokálne dreviny.

Na Vianoce možno darovať aj inšpiráciu

Darčekom k Vianociam môže byť aj ukážka, ako sa správať ekologickejšie, napríklad ako nakupovať bez obalu. Zašli sme do bezobalovej predajne na Trhovej ulici v bratislavskej Dúbravke, kde mladí majitelia hovoria tipoch na eko vianočné darčeky či o tom, ako ich ekologicky zabaliť.

Pri váhe debatuje so zákazníčkou mladý muž, pri regáloch stretneme ženu s dieťaťom v šatke. Začneme rozhovor a vieme, že sme tu správne. V obchode, ktorý sa plní energiou, podobne ako tovar  do pohára.

Panyiovci. Foto: Lucia Marcinátová

Práve pod názvom Do pohára otvorili manželia Terézia Panyi Terzieva a Róbert Panyi prvý bezobalový obchod v bratislavskej Dúbravke. Svoj zámer i odvahu začať podnikať s dvomi malými deťmi vysvetľovali slovami: nechcelo sa nám pri bezobalovom nákupe vecí cestovať ďaleko.

Teraz už prvý mesiac šíria myšlienku nakupovania bez zbytočných odpadov, ponúkajú potraviny na váhu, drogériu, kozmetiku, doplnky do domácnosti.

Darčeky do plienok aj obliečok

„Posledné dva roky sme snažili ladiť Vianoce ekologickejšie,“ približuje Terézia Panyi Terzieva. „Najhoršie podľa mňa je, keď si ľudia dávajú veci len preto, aby si niečo dali. Možno je fajn si v rodine určiť si pravidlá,“ myslí si.

Terézia s Róbertom sa svoju rodinu snažia napríklad naučiť baliť darčeky inak. Vynechať jednorazové obaly, ktoré po sviatkoch plnia smetné koše. „Darčeky sme balili napríklad do látkových plienok, sú pekné farebné. Tie väčšie zase aj do obliečky z vankúša“ vraví Tereza.

Foto: Lucia Marcinátová

Štartovacie balíčky pre ekologickejšie správanie

Róbert hovorí o myšlienke spraviť pre rodinu akési štartovacie balíčky v súvislosti s ekologickejším správaním nakupovaní. „Chceme vyskladať čistiace prostriedky na pranie, na riad, zubnú kefku,… Jednoducho niečo, čo využijú a pomôže im to začať meniť svoje správanie.“

Manželia bývajú na bratislavskom sídlisku. Róbert hovorí, ako naučil triediť odpad svojich blízkych, aj o myšlienke deľby jedla a nákupov medzi susedmi v paneláku.

Vo svojom obchode sa snažia tovar zabezpečiť od lokálnych predajcov a distribútorov. Znižovanie uhlíkovej stopy má totiž podľa mladej dvojice veľký význam.

Manželia začali svoje správanie meniť v roku 2015. Po veľkých požiaroch v Indonézii sa rozhodli, že sa pokúsia vyradiť z domácnosti palmový olej. Najskôr zmenili potraviny, potom kozmetiku. Táto cesta ich doviedla od prvých látkových vrecúšok, cez potraviny na váhu, až k vlastnému bezobalovému obchodu.

Nenechajte si ujsť aj