Do mobilu si nainštalujete aplikáciu, do vrecka dáte slúchadlá. To je všetko, čo si pred návštevou musíte pripraviť. Cez aplikáciu je možné uhradiť aj vstupné, a tak sa po príchode do múzea len preukážete a prehliadka môže začať. Aplikácia je postavená na technológii Location Beacon, čo znamená, že bluetooth senzory rozmiestnené po múzeu presne rozpoznajú, kde sa práve nachádzate a na aký exponát pozeráte a podľa toho vám do ucha pustia výklad. Telefón stačí mať uložený vo vrecku, nie je potrebné naňho ani ťukať,…
Do mobilu si nainštalujete aplikáciu, do vrecka dáte slúchadlá. To je všetko, čo si pred návštevou musíte pripraviť. Cez aplikáciu je možné uhradiť aj vstupné, a tak sa po príchode do múzea len preukážete a prehliadka môže začať.
Aplikácia je postavená na technológii Location Beacon, čo znamená, že bluetooth senzory rozmiestnené po múzeu presne rozpoznajú, kde sa práve nachádzate a na aký exponát pozeráte a podľa toho vám do ucha pustia výklad. Telefón stačí mať uložený vo vrecku, nie je potrebné naňho ani ťukať, ani s ním inak interagovať. Výklad prebieha formou príbehu, takže o výstave dostanete komplexnú informáciu zábavnou formou. Ďalšou užitočnou funkciou je, že vás aplikácia upozorní, že sa blížite k nejakej prekážke či zmene terénu.
Využili celú silu biznisu
Aplikáciu vyvinula spoločnosť T-Systems a za nápadom stoja študenti Filip Hudzík, Veronika Matejová a Marek Haluška.
„Vyvíjali sme to s myšlienkou urobiť nevidiacu skupinu obyvateľov čo najviac nezávislou od iných. To znamená, aby si mohli návštevu múzea vychutnať sami, bez sprievodcu či človeka, ktorý by musel v každom okamihu stáť pri nich, hovoriť im, na čo pozerajú a na čo pri pohybe dať pozor,“ hovorí Peter Breyl, riaditeľ centra Innovlab, ktoré vzniklo pri spoločnosti T-Systems.
Vysvetlili nám, že múzeum je miesto, kam je pre nich ťažké ísť, lebo je tam ticho, takže ak im niekto hovorí do ucha výklad, ľudia po nich pozerajú.
Študenti, vývojári z T-Systems, zástupcovia múzea, ale aj členovia Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Hovoríme o tíme, ktorý 7 mesiacov hľadal riešenie, ako aplikáciu urobiť čo najpraktickejšou a najužitočnejšou. „Pri tomto spojení sme využili celú silu biznisu, ktorý T-Systems ponúka,“ konštatuje P. Breyl.
Nemocnice nie
„Na Hackatone 2017 (pozn. podujatie, na ktorom sa stretávajú ľudia z oblasti IT a v krátkom čase prinášajú technologické riešenia), kde sme sa s nápadom stretli prvýkrát, bol zámer vyvinúť indoorovú aplikáciu pre nevidiacich, ktorá by im uľahčovala pohyb v nemocniciach. Nápad sme sa rozhodli rozvinúť. Ako prvé sme šli do Bratislavy, kde sme zisťovali, čo naň povedia práve nevidiaci. Zaujímavé bolo, že nám povedali, že v nemocniciach je to nezmysel, pretože jednak tam ide nevidiaci vždy s niekým a jednak sa v tomto priestore vie pohybovať a pozná ho,“ opisuje P. Breyl. Práve v tomto bode prišla idea zamerať sa na múzeá. „Vysvetlili nám, že je to miesto, kam je pre nich ťažké ísť, lebo je tam ticho, takže ak im niekto hovorí do ucha výklad, ľudia po nich pozerajú,“ dodáva.
Produkt bol vytvorený v spolupráci s T-Systems
Minulý rok firma vo svojich priestoroch založila centrum, ktoré má pomáhať startupom z košického regiónu rozbehnúť biznis. Centrum dostalo názov Innovlab. Okrem toho sa na vývoji produktu aktívne podieľala interná skupina City of T-Velopers pod vedením Ivana Radváka a Michala Kováčika.
„Spolupracujeme s oficiálnym inkubátorom nemeckého Telekomu. Začínajúcim firmám dávame unikátnu možnosť ponúknuť svoje produkty Deutche Telekomu. Sme mostom, vďaka ktorému sa môžu nápady z Košíc predávať ďalej vo svete. Aby know-how nešlo mimo Slovenska, ale ostalo v Košiciach. Aby sme tu mali firmy, ktoré prinášajú pridanú hodnotu pre náš región,“ uvádza P. Breyl. Pilotným projektom, ktorý odštartoval činnosť Innovlabu, bola práve aplikácia Sám v múzeu.
Prvý produkt pre bežného občana
T-Systems je firma, ktorá zamestnáva viac ako 4 000 ľudí a je zameraná na B2B segment, teda svoje riešenia poskytujú iným firmám, nie bežnému človeku. Ukázalo sa, že presvedčiť predstaviteľov, aby sa pustili do niečoho, čo je určené priamo občanom, je jedna z najväčších výziev celého projektu.
Výsledok bol úspešný. Nápad ocenila aj materská spoločnosť v Nemecku. „Zmenilo to ich obraz o Košiciach – ukázalo to úplne nový potenciál košickej pobočky a vďaka tomu môžeme aj ďalej podporovať nápady a ďalšie startupy,“ uvádza P. Breyl. Ako hovorí, množstvo firiem vyvíja produkty napríklad z oblasti zdravia, ale len málo z nich sa dostane priamo bežnému človeku. Zámerom tímu Innovlabu však bolo, aby ich produkt mohli ľudia používať čo najskôr.
Keď sme videli tých ľudí, ktorí si vyskúšali aplikáciu, akí sú šťastí, že niekto na nich myslel, ostali sme ako obarení.
Pochopiť logiku fungovania nevidiacich vo svete bola ďalšia vec, ktorá si vyžadovala nemalé úsilie. Keďže zámerom bolo, aby bola aplikácia čo najviac prospešná pre nevidiacich a vedeli ju čo najľahšie používať, v Innovlabe zorganizovali množstvo stretnutí autorského tímu, ktorých súčasťou boli aj workshopy so zástupcami Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.
Sprievodca nielen pre nevidiacich
Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie má len v Európskej únii problémy so zrakom 13, 6 % občanov. Potenciál aplikácie narastá aj s faktom, že hoci sú primárnou cieľovou skupinou nevidiaci, určená je aj bežnému návštevníkovi, ktorý ju môže využívať ako hlasového sprievodcu. O riešenie navyše prejavili záujem aj múzeá z Nemecka a Veľkej Británie.
Jednou z vízií na šírenie aplikácie je to, že by mohla slúžiť pre všetky múzeá v danom meste, ktoré majú jedného zriaďovateľa. Návštevník by v nej mohol viesť prehľady toho, čo navštívil, čo ho ešte čaká, uhradil by cez ňu vstup a mal ďalšie nadštandardné služby.
Šťastní, že na nich niekto myslel
„My žijeme neskutočne rozdielne svety. Bežný človek rieši svoj plat, svoj komfort, ale keď sa pozrieme na problémy, ktoré majú nevidiaci, sú také základné, že potom si začnete uvedomovať, že si treba vážiť každú malú vec okolo seba,“ odpovedá P. Breyl na otázku, čo ho počas vývoja aplikácie na svete nevidiacich prekvapilo najviac. Hovorí, že to, ako zareagovali nevidiaci, stálo za všetky peniaze. „Keď sme videli tých ľudí, ktorí si vyskúšali aplikáciu, akí sú šťastní, že niekto na nich myslel, ostali sme ako obarení. Myslím, že to povedal Havel, že zlo vytvára to, keď sa nezaujímame o osud iných. A to je naša myšlienka – s nikým nesúperiť, skôr sa pozerať na to, ako spoločne dokážeme pozdvihnúť náš región ,“ uzatvára P. Breyl.
Úvodná foto: Študenti – autori nápadu. Zdroj: Facebook Sám v múzeu